OCEANUS. Een nieuw ritueel 2019 - 2021
Rituelen lijken op stenen; ze zijn onverstoorbaar, onveranderlijk en op zichzelf staand. Rituelen zijn het exacte tegenovergestelde van menselijke onzekerheid. Rituelen bevrijden de deelnemers van hun dagelijkse vragen en onzekerheden. Rituelen kunnen emoties temmen zonder ze te onderdrukken. Rituelen houden het individu stevig vast in de greep van de groep. Rituelen communiceren dat wat niemand kan uitdrukken of begrijpen. Rituelen verzachten het verlangen naar betekenis door hun perfecte vorm. Rituelen geven de persoon iets om aan vast te houden als compensatie voor zijn/haar gebrek aan 'compleetheid'.
– Walter Weyns
Oceanus was een op objecten gebaseerde performance, volledig gemaakt van keramiek, ontwikkeld door Erin en Gosia tijdens een drie maanden durende residentie aan het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk.
In deze interactieve performance werd het publiek uitgenodigd om zich te verbinden met het fenomeen water. Water wordt vaak als vanzelfsprekend beschouwd, maar de waterschaarste in Nederland tijdens de hete zomer van 2018 was een schrijnende herinnering aan de waarde ervan. Door klimaatverandering worden veel mensen wereldwijd nu geconfronteerd met onzekerheid over schoon drinkwater.
Met de intentie om een ritueel te creëren dat onze eerbied en dankbaarheid voor water toont, leidde Oceanus het publiek langs drie keramische altaren: twee keramische handen, die water als schaarste vertegenwoordigden; een keramische boot, die de rol van water in het verbinden van mensen en goederen symboliseerde; en een badkuip, die water in overvloed representeerde.
Terwijl het publiek van altaar naar altaar bewoog, hielden ze kleine keramische objecten in hun handen, zoals druppels, neuzen en oren, en werden ze onderdeel van het werk. Tijdens de processie voerden dansers rituelen uit om de deelnemers door een meditatieve ervaring te begeleiden, diep waarderend voor het water in ons leven.