Kate; Between two hands 'Oceanus, a new ritual'

31-05-2024

BetweenTwoHands biografie

Hun makersmentaliteit en gezamenlijke interesse in filosofie bracht Erin Tjin A Ton (NL, 1985) en Gosia Kaczmarek (PL, 1981) bij elkaar. Sinds 2015 werken ze samen als kunstenaarsduo BetweenTwoHands en ontwikkelden ze vijf ruimtelijke installaties op het snijvlak van theater en beeldende kunst.

De werken van BetweenTwoHands zijn minutieus vervaardigd met liefde voor techniek en ambacht. Tijdens het intuïtieve maakproces zoeken Erin en Gosia de confrontatie met de weerstand van het materiaal, zoals keramiek, papier en hout. Met hun handen brengen ze objecten tot leven die een interactie aangaan met het publiek. Op poëtische wijze maken ze ruimte voor reflectie over herkenbare menselijke ervaringen en maatschappelijke thema’s, zoals eenzaamheid, klimaatverandering en technologische ontwikkelingen. Met verbeeldingskracht en vertrouwen is er immers altijd een uitweg.

Hun werk is de afgelopen jaren onder andere in Nederland te zien geweest op Over het IJ Festival, Pop Arts Festival, CODA Museum, Museum Belvédère en op diverse interdisciplinaire festivals in België, Duitsland, Zwitserland, Noorwegen, Frankrijk, China en Rusland. Voor hun performances The Journal en Duodenum wonnen ze de Ruth van der Steenhovenprijs en voor Paperwork ontvingen ze de Canadese Arlyn Award voor uitmuntende vormgeving in objecttheater.

Erin Tjin A Ton (NL, 1985)

Erin studeerde Edelsmeden aan de Gerrit Rietveld Academie en raakte gefascineerd door de wederzijdse verhouding tussen objecten en het lichaam. Wat beïnvloedt wat? Ze vervolgde haar zoektocht met een master Artistic Research aan de Universiteit van Amsterdam. Van 2011 tot 2015 deed ze verschillende residenties in o.a. China en Litouwen. In 2013 maakte ze een theatervoorstelling in samenwerking met Anna Verduin. Ze ervoer toen voor het eerst de waarde van tijdsverloop, dat ervoor zorgt dat je het publiek in een verhaal kunt meenemen. Dat heeft ze meegenomen in haar werk, dat zich sindsdien op het snijvlak van theater en beeldende kunst bevindt.

Gosia Kaczmarek (PL, 1981)

Gosia groeide op in Polen en volgde klassieke, ambachtelijke kunsteducatie, waarin ze zich specialiseerde in schilderkunst. Tijdens haar uitwisseling naar Zweden werkte ze aan driedimensionale sculpturen van schildersdoeken. Na haar opleiding ging ze aan het werk bij een poppenanimatiestudio Se-Ma-For. Ze verhuisde naar Amsterdam en studeerde Interactive design / Unstable Media aan de Rietveld Academie. Daar ontdekte ze de conceptuele kant van kunst. De fascinatie met maken bleef en werd aangevuld met een interesse in hoe het publiek de door haar gemaakte objecten aanschouwde.