Nieuw en Meer Artist in Residence Tyron Winter
The Melanin Room Nieuwe solotentoonstelling onderzoekt de menselijke conditie door middel van kleur, huid en materie via schilderkunst en het Modernistische Monochroom. 13 - 21 December Art Projectspace Kate Met een performance en statement reading op 20 December van 16.00 - 19.00 Amsterdam De Amsterdamse, Surinaams-Nederlandse kunstenaar Tyron Winter presenteert The Melanin Room, een nieuw hoofdstuk binnen zijn onderzoek naar menselijkheid, lichamelijkheid en de structuren die ons bestaan vormgeven. De tentoonstelling markeert een verschuiving in Winters praktijk: van performance- en lichaamsgebaseerde sculpturen naar een radicaal herdenken van de schilderkunst. Winters werk vertrekt vanuit wat hij “human excavation” noemt: een onderzoek waarin zijn eigen lichaam fungeert als materiaal, medium en referentiepunt. Eerder manifesteerde zich dat in zijn Flower Works: florale sculpturen die via een rituele handeling worden doordrenkt met een derivaat van zijn eigen bloed en DNA, werken die thema’s als geheugen, liefde, sterfelijkheid en afkomst belichamen. Met The Melanin Room verplaatst Winter deze logica naar het schilderij. Hij benut de moderne monochrome traditie als vertrekpunt, maar niet om haar te citeren: hij hackt haar van binnenuit. De modernistische monochroom richtte zich geheel op kleur, zichzelf losmakend van de geschiedenis van de schilderkunst, figuratie en identiteit. Winter keert juist terug naar dat kader om het opnieuw te openen. Hij gebruikt pre-Renaissance tempera, een fragiele, handgemaakte techniek die barsten, porositeit en instabiliteit toelaat. Zijn monochromen gedragen zich daardoor niet als perfecte vlakken, maar als huid: levend, gelaagd, ademend. De kleuren zijn minutieus afgestemd op reële melanine-rijke huidtinten in verschillende omstandigheden van daglicht en duisternis, opgebouwd uit handgemalen pigmenten van lapis lazuli door Winter zelf. Elk paneel start als een afzonderlijke monochroom en wordt vervolgens verbonden met andere panelen, waardoor niet één enkel kleurveld ontstaat, maar een gemeenschappelijk veld van onderlinge relaties. Deze onderlinge verbindingen, zichtbaar in groeven en schaduwlijnen, markeren geen eenheid, maar relatie. Waar modernistische color field painting en zip painting kleuren liet samensmelten op één vlak, blijven Winters panelen distinct, als lichamen die naast elkaar bestaan. Samen vormen zij geen gesloten oppervlak, maar een structuur van collectieve aanwezigheid: als familieleden, gemeenschap of congregatie: ieder autonoom, maar onlosmakelijk verbonden. De panelen in The Melanin Room gedragen zich niet als losstaande, autoritaire objecten hangend aan een muur. Ze staan op de grond, licht achteroverleunend tegen de muur, fysiek afhankelijk van de architectuur die hen draagt. Deze houding positioneert de monochroom niet als een gezuiverd kleurveld, maar als een belichaamde deelnemer in de ruimte. Door bezoekers op ooghoogte te ontmoeten, bevrijden ze zich van abstracte kleuridealen en worden ze een materiële aanwezigheid die met de kijker meebeweegt. Winter noemt de panelen in The Melanin Room dan ook ‘Human Paintings’. The Melanin Room stelt kleur voor als iets dat nooit neutraal is. Kleur draagt geschiedenis, spanning, lichamelijkheid en affect. In Winters werken wordt dat voelbaar: de panelen trillen, ademen en lijken te bewegen op een menselijke frequentie. Zij nodigen de bezoeker uit tot reflectie, herkenning en empathische resonantie, een ervaring waarin men zich niet alleen aangesproken voelt, maar ook gezien en gedragen. Met deze tentoonstelling opent Tyron Winter een nieuw gesprek over de rol van kleur in kunst en kunstgeschiedenis. Hij verlaat de modernistische droom van neutraliteit en universalisme, maar behoudt haar taal om deze te herprogrammeren. The Melanin Room is geen ontkenning van modernisme, maar een doorwerking ervan: een veld waarin kleur belichaamd wordt, relaties zichtbaar worden en schilderkunst opnieuw verbonden raakt met het menselijke. Winter’s The Melanin Room is ontstaan als onderdeel van het Artist in Residence programma van Nieuw en Meer in Amsterdam. Gedurende drie maanden werden de werken volledig gerealiseerd op het terrein van Nieuw en Meer.