Vensters II | PowerPlay

Maurice Bogaert en LIPS&KNOBEL

7|09|19
Romneyloods Nieuw en Meer (Voorveld),  Oude Haagseweg t. o. 51,  Amsterdam

Vensters II is de tweede in een reeks van vier eendagsexposities in 2019 onder de titel Vensters | PowerPlay. Onder deze noemer wordt steeds een tweetal kunstenaars – een kunstenaar van de Nieuw en Meer en een van buiten- uitgenodigd om te reageren op elkaars werk.

 

Maurice Bogaert en LIPS&KNOBEL
Open vanaf 15.00 uur tot 21.00 uur 

De maaltijd wordt rond 18.00 uur geserveerd.
SVP Reserveren lab@nieuwenmeer.nl 

De tentoonstelling is onderdeel van de tentoonstellingsreeks VENSTERS 2019 PowerPlay 

Meer informatie over VENSTERS 2019 

In Vensters II | PowerPlay tonen Maurice Bogaert en LIPS&KNOBEL werk dat zich, ieder op een eigen manier verhoudt tot macht, de enscenering van macht en het performatieve of theatrale aspect ervan.  


Kunstenaarsduo LIPS&KNOBEL bestaat uit scenografen Sanne Lips en Liesje Knobel. Beiden studeerde in 2013 af aan de Scenografie Opleiding van de Academie voor Theater Dans. Zij maken beeldend werk op het raakvlak van scenografie, performance en beeldende kunst, waarin ze de hedendaagse beeldcultuur onder de loep nemen. 

LIPS&KNOBEL wonnen in 2017 de troffel van Festival Cement voor hun voorstellingsconcept over revolutie.  

De afgelopen periode werkte beeldend kunstenaar Maurice Bogaert aan een serie projecten waar verschillende media zoals architectuur, film, tekst en beeldende kunst bij elkaar komen tot een totaalervaring voor een publiek. Soms zijn deze werken extreem grote walkthrough’ installaties en op andere momenten juist oneindig kleine schaalmodellen en maquettes.Al deze werken zijn, allemaal op hun eigen manier, pogingen om begrippen als camerabeweging en montage te vertalen naar de fysieke ruimte. 


Voor Vensters II | PowerPlay toont Maurice eerste onderdelen, schetsen, tekeningen en maquettes voor zijn nieuwe werk Project Walter Benjamin en Albert S. 

Project Walter Benjamin en Albert S. wordt een werk dat zich het best laat omschrijven als een stripboek en is een vervolgstap in Maurice’s onderzoek naar het creëren van een filmische ervaring zonder daadwerkelijk film te maken. In een bladspiegel waar grote en kleine beelden door elkaar heen lopen, zijn close ups en wide shots, ritme en herhaling de filmische middelen die grafisch worden ingezet: het stripboek als een papieren film. 

LIPS&KNOBEL zullen bestaande en nieuwe fragmenten uit hun onderzoek naar revolutie tonen Werk waarin ze opzoek gaan naar het moment waarop een protest gewelddadig wordt. Wanneer is het nodig om geweld te gebruiken voor het uitdragen van je idealen? Is het ooit nodig? Als je geweld inzet als middel om iets te bereiken, bereik je het dan, of juist het tegenovergestelde?