‘Per ongeluk geluk’ – Semna van Ooy
De Orangerie presenteert ‘per ongeluk geluk’ , een solo expositie van Semna van Ooy.
“Iemand die van tevoren al weet wat hij gaat zeggen of vertonen is zeker genoeg van zijn zaak om niet bevreesd te hoeven zijn voor ongelukken. Maar degene die het toeval alle kans geeft met de bedoeling het voor zich te laten werken is noodzakelijkerwijs voortdurend bezig met de condities”. Jacques Vogelaar in terugschrijven.
Botsingen, uitglijders en toevalstreffers, de beelden en tekeningen van Semna van Ooy ontstaan tijdens het maken. Het is een kwestie van handelen, kijken en reageren. Van Ooy maakt daarbij graag gebruik van collagetechnieken. Ze zoekt de toevallige vondst, de bijvangst, door zoveel mogelijk het onvoorziene toe te laten. Het gaat om de spanning tussen constructie en toeval. In het werkproces draait het om de vragen: hoeveel toeval laat je toe,- wanneer grijp je in en waar ligt het moment dat je stopt. De misslag en de herstelling zijn onderdeel van het werk. Een deel van de tekeningen draaien uiteindelijk de vernieling in. Uit de destructie ontstaan weer nieuwe combinaties en nieuw werk.
De aanleiding ligt bij het ontleden van beweging; in fragmenten van films, in bevroren momenten op foto’s en in kunstwerken van oude meesters, zoals de stierenvechters-etsen van Francisco Goya die van Ooy de laatste jaren inspireerde en waar ze werk over maakte. Zij is vooral geïnteresseerd in de analyse van de actie, de botsingen en de valpartijen en veel minder in het onderwerp op zich, het gevecht met de stier. De botsingen zien we terug in deAccidental Drawings. Het zijn (re)constructies van gebeurtenissen op papier.
Ook bij de beelden is beweging voelbaar, al is het minimaal zoals de draai van het hoofd ten opzichte van de schouder. In de Orangerie zijn de laatste ‘studies naar kop en schouder’ te zien. Collagetekeningen waarin reproducties van klassieke beeldhouwkunst zijn verwerkt.