Huisvlijt / Home Industry

7|09|20 – 13|11|20
Kennedy Van der Laan,  Molenwerf 16,  1014 BG Amsterdam

VanRijn&VanSoest exposeren een compositie van ruim 60 werken bij advocatenkantoor Kennedy Van der Laan.
In het kader van het nieuwe thuiswerken maakten zij speciaal huiskamerkunst voor huiskamerprijzen die het kopen van kunst toegankelijk en zeer aantrekkelijk maakt.

Zij tonen nieuw werk, bestaande uit overgetekende foto’s en een video-loep van hun laatste reis naar Sinaï vlak voor de lockdown.

U bent heel van harte niet uitgenodigd voor een opening vanwege u welbekende redenen.

Er is geen mogelijkheid tot bezoek maar ze zullen met enige regelmaat informatie en foto’s delen op Instagram, hun digitale inkijk in de tentoonstelling Huisvlijt / Home Industry.

kvdl.com/over-ons/kunst
www.instagram.com/kvdl_art/
www.frederiquevanrijn.com/werk/94/fotos
www.instagram.com/vanrijnvansoest

Sinds vier jaar werken Van Rijn & Van Soest gezamenlijk aan het overtekenen van foto’s. Van Rijn, de fotograaf, en Van Soest de tekenaar. De onderwerpen worden vaak gezamenlijk gekozen: veelal landschappen, en bloemen die Van Rijn kweekt in de tuin bij het atelier.

De foto’s worden geprint op Hahnemühle fotopapier, in maat variërend van A6 tot A2, en vervolgens verlijmd op houten panelen, meestal met ovale vorm of afgeronde hoeken. Het overtekenen van de foto’s gebeurt in nauwe samenwerking: in het eindresultaat valt niet meer te achterhalen wie wat heeft gedaan. Meerdere werken worden bij elkaar als een geheel gepresenteerd.

Met krijt en pigmenten, potlood en inkt wordt op de foto’s getekend, zo dat foto en tekening een nieuw en beter beeld opleveren. Soms wordt met overmatig fixatief, dat licht ontvlambaar is, het werk gecontroleerd in brand gestoken waardoor kleureffecten ontstaan die niet te voorzien zijn.

“In deze tijd waarin alles gereproduceerd kan worden verrijken wij de best mogelijke reproductie van ons eigen werk, en reproducties van antieke foto’s, als ondergrond voor het maken van unieke werken. We gebruiken klassieke thema’s als bloemstillevens, landschappen en interieurs. Uitgangspunt in het werk is het arcadische of pastorale landschap, aangetast door invloeden van de mens.”

De vormen van de panelen zijn gebaseerd op ellipsvormige plankjes die in de vorige eeuw als volkskunst werden gemaakt. Hierop werden ansichtkaarten bevestigd waarvan de afbeelding in verf is aangevuld tot de rand van het plankje. De ovale vormen en afrondingen van het kader vallen ook samen met het blikveld zodat een meer gefocuste beleving van het beeld wordt opgeroepen.