Bospont

Bospont is a forest ferry, actually it’s a floating bicycle path. When it’s on the shore, it’s an invisible part of the green surrounding. Use your phone, call and it will show up. A ferry island without a captain, it’s self-propelled and self-steering, just like a Google car, but in the water.

Currently Bospont is in development. Next trial run will be on 26 march 2017

All Rights Reserved, Erik Hobijn Nieuw en Meer

Stadsgrotten

Analyse van de ‘toegangen’ tot de Oeverlanden. Dit gebied wordt gekenmerkt doordat het omsloten is door de A4. Deze doorgangen kun je zien als Stadsgrotten, een omgeving met een eigen biotoop, donker, enorm lawaai (soms 93 decibel) en veel fijnstof door voortrazende auto’s. De ingangen zijn er niet alleen voor fietsers maar voor water met boten, auto’s, en dieren. Rond het Groot Amsterdamse Bosch, zijn er elf van deze Stadsgrotten . Het lawaai-landschap heeft een enorme impact op het gehele gebied.

Bekijk het filmpje!

 

Bospont in de media

Bospont verkent nieuwe wateren
lees www.laatbloeien.nl

schermafbeelding-2016-11-25-om-13-17-07

Parool (3-10-2016) – Bospont moet robotgestuurd de oversteek naar Amsterdamse Bos gaan maken
Dit weekend voor het eerst in de vaart: de Bospont. Als het aan de kunstenaars­kolonie bij de Nieuwe Meer ligt, wordt hun drijvende fietspad zelfs robotgestuurd.

“De benodigde technologie is er al lang, om een taxi te bestellen bij Uber bijvoorbeeld. Dus een pont die 24 uur per dag op afroep beschikbaar is en dan zelf, robot gestuurd, de oversteek maakt tussen Nieuw-West en het Amsterdamse Bos, dat moet gewoon kunnen. “Dit soort software is allang niet baanbrekend meer,” zegt kunstenaar Erik Hobijn aan boord van zijn Bospont op de Nieuwe Meer. Lees het hele artikel »

Vrienden van het Amsterdamse Bos (5-10-2016) – Een ludiek idee voor een Bospont
… de pont een varend fietspad wordt geïnspireerd op het drijvende tuinen concept. De pont wordt dus zelf-varend en zelfsturend. Hij valt niet op, totdat hij zich losmaakt van de wal. Dan vaart een stukje bos met fietsers en wandelaars de Nieuwe Meer op. Het project lijkt zo uit de koker van uitvinder en ontwerper Daan Roosegaarde te komen, maar het is van Eric Hobijn, een van de kunstenaars op de landtong. Lees het artikel »

Amstelveenz (22-09-2016) – ‘Testmodel’ BosPont Drijf-fiets-pad
‘Een doorbraak in technologie, ecologie en toerisme’ dat moet het eerste zelfvarende fietspad van de regio worden. Tussen Boerderij Meerzicht in het Amsterdamse Bos en de Landtong, over het water van de Nieuwe Meer, bestaan plannen voor een technologisch hoogstaand Bospont Drijf-fiets-pad.
Lees het hele artikel »

Bospont Nieuw en Meer

Over de Bospont

de Bospont is een project van de werkgroep Landtong. De landtong waarop het Nieuwe Meer is gesitueerd is in ontwikkeling. De werkgroep “Landtong” houdt zich bezig met deze ontwikkeling. Bekijk boekje Landtong* »

Om het “rondje Nieuwe Meer” te kunnen realiseren moet er een verbinding komen tussen Nieuw West (de kop van de landtong ) en Amsterdamse Bos.

In een bosrijke stedelijke omgeving is een bosrijke veerpont op z’n plaats, een ecologische autonoom varende pontveer (zo als Google car of Wepod of Uber). Een Roboat tussen de kop van de landtong en het Amsterdamse Bos over een afstand van ±180 meter.

Als de Bospont aan de kade ligt zie je hem bijna niet. Als een Green-Stealth hoort het stukje fietspad met natuurlijke begroeiing, rietkragen en schuilplaatsen voor dieren ogenschijnlijk bij de vaste wal. Onder het wateroppervlak zorgen een biotoop van o.a. wortels, bacteriën, sponsen en zoetwater-poliepen voor waterzuivering, en dat is nieuw; mycelium schimmels, om het KRW probleem aan pakken.

Voor de Bospont gaan we ook nieuwe non plastic drijf/bouwmaterialen op basis van schimmels testen. De ontwikkeling van de Bospont is tevens een lab waar samengewerkt zal worden met partners. Eigenlijk net als in de natuur; symbiose in functies.

De Bospont kan je activeren door te bellen, met een app houdt de veerpont bij aan welke zijde de meeste mensen staan en daar zal hij als eerste aanmeren.

De Bospont vaart 24 uur, 7 dagen per week, op mierenzuur (optie) maar zeker circulair !

In oktober 2016 was de “Proof of Principe” en het werkte goed! Met name het vaar-gevoel is geweldig, “soft”, alsof je zweeft op de golven, het is geen boot maar een matras dat drijft, een uniek maritiem Amsterdams concept.

De Bospont bevindt zich nu in fase 2, een test model van ongeveer 8×8 meter, met de autonome besturing en er wordt op basis van een open platform samengewerkt in een internationaal netwerk van labs en diverse partners.

Bekijk de video (tijd: 0,44 min)

* Boekje gemaakt door Agnes Audier en Helene Bergmans